Testowanie obs艂ugi HTML5

> Dodaj do ulubionych

Je艣li zastanawiasz si臋, kt贸ra przegl膮darka internetowa aktualnie najlepiej obs艂uguje najnowsz膮 wersj臋 j臋zyka HTML — HTML5 — to mo偶esz to sprawdzi膰 na specjalnej stronie internetowej do testowania obs艂ugi r贸偶nych element贸w HTML5 przez przegl膮darki.

W tym celu wystarczy wej艣膰 pod adres http://html5test.com/ w przegl膮darce. Po wej艣ciu na stron臋 uruchamiane s膮 znajduj膮ce si臋 na niej skrypty i wy艣wietlany jest wynik w postaci punktacji. Maksymalna liczba punkt贸w, jakie mo偶e otrzyma膰 przegl膮darka to 500. Na przyk艂ad Firefox 19 w Windows 7 otrzyma艂 w te艣cie 393 punkty na 500 mo偶liwych i 10 punkt贸w bonusowych.

Lepiej od Firefoksa spisuje si臋 np. przegl膮darka Chrome 24, kt贸ra w te艣cie w systemie Windows 7 otrzyma艂a a偶 448 punkt贸w i 13 punkt贸w bonusowych.

Oczywi艣cie test nie jest idealny. Nie sprawdza np. wszystkich nowych w艂asno艣ci j臋zyka HTML5 ani nie testuje ka偶dej wykrywanej funkcji. Niemniej jednak jest to bardzo ciekawe i przydatne narz臋dzie pozwalaj膮ce wyrobi膰 sobie pogl膮d na temat tego, jak wybrana przegl膮darka radzi sobie z najnowszym standardem HTML-a.

Jak naliczane s膮 punkty

Skrypt sprawdza obs艂ug臋 r贸偶nych nowych w艂asno艣ci j臋zyka HTML5 i dla ka偶dej obs艂ugiwanej w艂asno艣ci daje przynajmniej 1 punkt. Opr贸cz g艂贸wnej specyfikacji HTML5 i innych specyfikacji utworzonych przez grup臋 robocz膮 W3C ds. HTML pod uwag臋 brane s膮 te偶 inne, tak偶e niedoko艅czone. W艣r贸d nich mo偶na wymieni膰 tak偶e WebGL, mimo 偶e nie jest to produkt W3C, poniewa偶 technologia ta stanowi rozszerzenie elementu canvas HTML5 kontekstem 3D.

Punkty bonusowe s膮 przyznawane za obs艂ug臋 kodek贸w audio i wideo oraz obs艂ug臋 kodu SVG i MathML osadzonego bezpo艣rednio w dokumencie HTML. Punkty te nie wliczaj膮 si臋 do og贸lnego wyniku, poniewa偶 w specyfikacji HTML5 nie jest wymagana obs艂uga jakiegokolwiek kodeka audio ani wideo. To samo dotyczy SVG i MathML — w HTML5 okre艣lone s膮 tylko zasady osadzania tre艣ci tego typu w plikach HTML.