Kurs Angielski dla programistów i informatyków to kurs języka angielskiego nastawiony przede wszystkim na poznawanie słownictwa z zakresu programowania komputerowego, polsko-angielskiej terminologii programistycznej oraz typowych dla tekstów programistycznych struktur leksykalnych i gramatycznych.

Ponadto materiał kursu i zawarte w nim ćwiczenia pozwolą wyrobić umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów programistycznych oraz swobodnego wypowiadania się po angielsku zarówno w formie ustnej jak i pisemnej na tematy związane z programowaniem komputerowym.

Angielski dla programistów - starzec czytający księgi

Kurs Angielski dla programistów i informatyków — dla kogo:

  • studentów informatyki i uczniów szkół o profilu informatycznym;
  • studentów kierunków tłumaczeniowych, którzy interesują się tłumaczeniami informatycznymi;
  • programistów, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje językowe;
  • samouków, którzy chcą uczyć się angielskiego a jednocześnie interesują się programowaniem i chcieliby połączyć naukę języka ze zdobywaniem wiedzy informatycznej;
  • osób znających język angielski na pewnym poziomie i chcących podszkolić się ze słownictwa specjalistycznego;
  • wszystkich innych zainteresowanych tematem terminologii programistycznej i komputerowej.

Kurs Angielski dla programistów i informatyków — spis treści

Ogólne cele kursu

Kurs Angielski dla programistów i informatyków został podzielony na kilka modułów tematycznych. Poniżej znajduje się lista najważniejszych celów, które powinno udać się osiągnąć każdej osobie, która sumiennie przestudiuje wszystkie lekcje:

  • Zapoznanie z podstawową terminologią matematyczną w zakresie mogącym interesować programistę. Przedstawione są tylko najbardziej podstawowe zagadnienia z dziedziny matematyki. Osoby zainteresowane szerszym ujęciem tematu mogą sięgnąć po pozycje wymienione w literaturze na dole tej strony.
  • Zapoznanie z ogólną terminologią programistyczną i w pewnym stopniu z ogólną terminologią informatyczną.
  • Zapoznanie z charakterystycznymi cechami tekstów programistycznych.
  • Nabycie umiejętności rozumienia dokumentacji technologii programistycznych napisanych w języku angielskim.
  • Nabycie umiejętności rozumienia książek i innych tekstów poświęconych tematyce programowania.
  • Nabycie umiejętności sprawnego posługiwania się terminologią z zakresu programowania w mowie i piśmie.
  • Poznanie charakterystycznych dla dziedziny programowania struktur zdaniowych, wyrażeń, oraz struktur gramatycznych.

Struktura lekcji

Każda lekcja kursu zawiera opis jednego zagadnienia matematycznego lub informatycznego/programistycznego, wykaz najważniejszych terminów i wyrażeń oraz zestaw ćwiczeń pozwalających przyswoić nową wiedzę.

Materiał każdej lekcji najlepiej jest przestudiować w ciągu miesiąca. Osoby znające język angielski na wyższym poziomie mogą oczywiście przyspieszyć naukę, a osoby mające trudności ze zrozumieniem wszystkiego w przewidzianym czasie powinny poświęcić kilka dni więcej na opanowanie materiału, w czym powinny pomóc ćwiczenia.

Wskazówki na temat skutecznej nauki

Metoda nauczania zastosowania w tym kursie bazuje na trzech filarach, będących spostrzeżeniami na temat tego, co pomaga efektywnie przyswajać wiedzę: wielokrotne powtarzanie materiału, wytrwałość, upór i systematyczność oraz zmienność dziedzin w celu aktywowania różnych obszarów umysłu.

Powtarzanie materiału i rodzaje ćwiczeń

Wspinacze

Wychodzę z założenia, że popularne i stosowane w wielu podręcznikach ćwiczenia w formie testowej niczego lub prawie niczego nie uczą, a co najwyżej (i to też jest dyskusyjne) sprawdzają opanowanie pewnych partii materiału. Dlatego większość ćwiczeń w tym kursie to ćwiczenia wymagające aktywnego zaangażowania studenta. Innymi słowy, niewiele jest ćwiczeń polegających na uzupełnianiu luk lub wstawianiu gdzieś brakujących wyrazów, a bardzo dużo takich, w których należy napisać własne zdania w oparciu o podany szablon, odpowiedzieć na pytania do tekstu, przetłumaczyć fragmenty zdań na język angielski, opierając się na podanych strukturach itp.

Ponadto większość ćwiczeń jest łatwa do wykonania, jeśli dokładnie przeczytało się tekst i wykonuje się je po kolei — są tak zaplanowane, aby wiedza z jednego była przydatna w następnym lub w dalszych ćwiczeniach. Chodzi o to, aby nie przytłoczyć ucznia trudnymi ćwiczeniami, tylko by pokazać mu, że to co początkowo wydawało się trudne, w rzeczywistości jest bardzo łatwe — trzeba tylko odpowiednio się przygotować i zdobyć właściwą wiedzę. Krótko mówiąc, starałem się postępować wg zasady: „Spójrz jakie to łatwe”, a nie: „Spójrz jaki ja jestem mądry” (choć oczywiście jestem mądry ;)).

Wiele ćwiczeń ma charakter powtarzalny, ale nie po to, aby kogoś zanudzić, tylko po to, aby pozwolić dokładnie przećwiczyć pewne umiejętności albo struktury gramatyczne lub leksykalne. Warto przy tej okazji wspomnieć, że nauka gramatyki odbywa się „niepostrzeżenie”, tzn. zamiast opisów typu „Strony biernej czasu teraźniejszego prostego używamy do mówienia o…” stosuję opisy w rodzaju „Przerób poniższe zdania wg wzoru, aby uniknąć wskazywania, kto wykonuje opisywane w nich czynności”.

Mieszanie dziedzin

Facet mieszający w kotle

Aby jak najbardziej pobudzić różne części umysłu do pracy i tym samym zwiększyć efektywność nauki, warto od czasu do czasu mieszać dziedziny. Powiedzmy co pół godziny dobrze jest przerwać właściwą naukę i zająć się przez parę minut czymś innym, np. zagrać na skrzypcach, wykonać parę obliczeń matematycznych, powyobrażać sobie, że jest się na plaży w Honolulu itd.

Ponieważ jest to kurs dla informatyków, programistów i wszystkich osób interesujących się tymi dziedzinami, w każdej lekcji zamieściłem kilka dodatkowych ćwiczeń urozmaicających, np. równań matematycznych do rozwiązania itp. Ich wykonywanie nie jest konieczne, ale warto z nich korzystać. Na przykład w części matematycznej, w lekcji o algebrze znajdują się ćwiczenia polegające na wykonywaniu obliczeń arytmetycznych. Wykonując je, można oderwać się na chwilę od nauki i aktywować dodatkowe obszary mózgu, dzięki czemu dalsza nauka może stać się efektywniejsza. Oczywiście jeśli ktoś ma lepszy pomysł na robienie sobie takich przerw, może wykorzystać własne pomysły.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Chłopcy wchodzący na drzewo
DOBRE WYCHOWANIE FIZYCZNE SZCZEGÓLNYCH OSÓB JEST ZAWSZE DOBRODZIEJSTWEM DLA KRAJU I SPOŁECZNOŚCI, W KTÓREJ ŻYĆ MAJĄ.
Cytat z przedmowy Jędrzeja Śniadeckiego do książki Gimnastyka domowa: wskazówki dla prowadzenia ćwiczeń w domu Władysława Ryszarda Kozłowskiego.

Kolejną bardzo ważną dla efektywności nauki rzeczą jest ruch. Podczas nauki dobrze jest co jakiś czas wykonywać łatwe ćwiczenia gimnastyczne, np. różne wymachy ramion, skłony, przysiady, podskoki, kręcenie bioder itp., aby pobudzić krążenie krwi i lepiej dotlenić organizm. Najważniejsze aby się przy tych ćwiczeniach nie zmęczyć. Nie można dopuścić do zadyszki, ponieważ wtedy efekt będzie odwrotny od zamierzonego (warto poczytać: http://well.blogs.nytimes.com/2013/08/07/how-exercise-can-help-us-learn/, http://www.scientificamerican.com/article/why-do-you-think-better-after-walk-exercise/, http://www.scientificamerican.com/article/fit-body-fit-mind/).

Już sto lat temu dobrze wiedziano, jak bardzo ważny jest ruch w rozwoju człowieka:

Jakkolwiek gimnastyka znaną i uprawianą była w starożytnej Heladzie — obejmując wszelkiego rodzaju ruch zdrowotny, który dzisiaj mieści się w pojęciu sportów — to jednak obecnie ma ona znaczenie całkiem odrębne. Dostatecznemi były sporty dla człowieka normalnie pracującego, nieznającego pracy jednostronnej, ale skoro praca ta staje się — jak to u nas najczęściej bywa — wyczerpującą i zniekształcającą ciało, sporty zaś uprawiane bywają wyłącznie wedle zdarzonej okoliczności lub mody, a więc także wpływ wywierają jednostronny: staje się rzeczą niezbędną zastosowanie jakiegoś środka ruchowego, coby mógł przeciwdziałać tej jednostronności w rozwoju ciała, skierować go na drogę właściwą i być niejako jego regulatorem.
Władysław Ryszard Kozłowski, Gimnastyka domowa: wskazówki dla prowadzenia ćwiczeń w domu

W kursie tym nie przedstawiam opisu konkretnych ćwiczeń, ale zachęcam do opracowania własnego zestawu prostych aktywności fizycznych. Warto!

Literatura pomocnicza

Czytający diabełek

Poniżej przedstawiam krótką listę książek uzupełniających, które mogę być pomocne w nauce z tego kursu języka angielskiego dla programistów.

Język angielski

  • Gozdawa-Gołębiowski Romuald, Jasińska Bronisława, Kryński Stanisław, Prejbisz Antoni. Nowa gramatyka angielska w ćwiczeniach. Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Jasińska Bronisława, Jaślan Janina, Woytowicz-Neyman Monika. Język angielski. Repetytorium gramatyki z ćwiczeniami. Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Scheffler Paweł. Gramatyka języka angielskiego w zdaniach do tłumaczenia. Altravox Press
  • Swan Michael. Practical English Usage. Oxford University Press

Dla tłumaczy

  • Douglas-Kozłowska Christian. Difficult Words In Polish-English Translation. Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Macpherson Robin. Advanced Written English. Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Macpherson Robin. English for Writers and Translators. Wydawnictwo Naukowe PWN
Autor: Łukasz Piwko

Podobał Ci się ten artykuł?

Oceń go!

Średnia 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jeszcze nikt nie głosował. Wyprzedź innych i zagłosuj.

Skoro spodobał Ci się ten artykuł...

Poleć go znajomym!

Ojej :( Powiedz nam, co powinniśmy poprawić!

Jajko z dzwonkiem

Podoba Ci się ta strona?

Pomóż nam się rozwijać, wykupując płatne konto. Dzięki temu będziemy mogli tworzyć dla Ciebie jeszcze więcej ciekawych treści, a Ty pozbędziesz się reklam.