Obejrzyj poniższy film. Nie przejmuj się, jeśli nie wszystko w nim zrozumiesz. Najważniejsze jest to, aby obejrzeć ten film przed przeczytaniem tekstu. Dzięki temu poznasz sposób wymowy słownictwa zanim zobaczysz je w formie tekstowej. Następnie przeczytaj tekst i wykonaj ćwiczenia pod spodem.
Algebra and Arithmetic
Arithmetic is the oldest and most elementary branch of mathematics. It consists of the study of numbers, especially the properties of the traditional operations between them — addition (often signified by the plus symbol "+"), subtraction (often signified by the minus symbol "−"), multiplication (often denoted by the cross symbol "×" or by a point "·"), and division (often denoted by "÷").
Arithmetic also includes more advanced operations, such as manipulations of percentages, square roots, exponentiation, fractions, negative numbers and logarithmic functions. Arithmetic is performed according to an order of operations.
Algebra differs from arithmetic in the use of abstractions, such as using letters to stand for numbers that are either unknown or allowed to take on many values. For example, in x + 2 = 5 the letter x is unknown, but the law of inverses can be used to discover its value.
Digits are a set of symbols used to represent numbers. In a particular numeral system, a single digit represents a different amount than any other digit, although the symbols in the same numeral system might vary between cultures.
In modern usage, the Arabic numerals are the most common set of symbols, and the most frequently used form of these digits is the Western style.
Basic operations
Addition is commutative, meaning that order does not matter, and it is associative, meaning that when one adds more than two numbers, the order in which addition is performed does not matter. Repeated addition of 1 is the same as counting. The numbers to be added are collectively referred to as the terms, the addends or the summands and the result of addition is referred to as the sum.
Subtraction is noncommutative, meaning that changing the order of the numbers to subtract changes the sign of the answer. It is not associative, meaning that when one subtracts numbers, the order in which subtraction is performed matters. The number being subtracted is known as the subtrahend, the number it is subtracted from is the minuend, and the result of a subtraction is the difference.
Multiplication is commutative and associative. Any number multiplied by zero is zero. The numbers to be multiplied are generally called the factors or multiplicands. The result of a multiplication is called a product.
Division is noncommutative and not associative. Division by zero is undefined. In the expression x ÷ y = z, x is called the dividend, y is called the divisor, and z is called the quotient. And in fractions, as in , 1 is also called the numerator and 2 is called the denominator.
Słownictwo
- abstraction
- abstrakcja
- according to
- zgodnie z
- addend
- składnik sumy
- addition
- dodawanie
- algebra
- algebra
- amount
- wielkość
- Arabic numerals
- cyfry arabskie
- are collectively referred to as…
- są zbiorczo nazywane…
- associative
- łączny
- branch of mathematics
- gałąź matematyki
- branch
- gałąź, dziedzina
- commutative
- przemienny
- denominator
- mianownik ułamka
- denoted by sth
- oznaczany czymś
- difference
- różnica
- digit
- cyfra
- dividend
- dzielna
- division
- dzielenie
- divisor
- dzielnik
- exponentiation
- potęgowanie
- expression
- wyrażenie
- factor
- czynnik
- fraction
- ułamek
- frequently
- często
- inverse operation
- działanie odwrotne (np. dodawanie i odejmowanie to działania odwrotne)
- is known as…
- nazywa się…
- is referred to as…
- nazywa się, jest zwany…
- logarithmic function
- funkcja logarytmiczna
- minuend
- odjemna
- minus
- minus
- multiplicand
- mnożna
- multiplication
- mnożenie
- negative number
- liczba ujemna
- noncommutative
- nieprzemienny
- numeral system
- system liczbowy
- numerator
- licznik ułamka
- operation
- działanie, operacja
- order of operations
- kolejność wykonywania działań
- order
- kolejność, porządek
- percentage
- procent
- plus
- plus
- point
- kropka
- product
- iloczyn
- property
- właściwość, własność, cecha
- quotient
- iloraz
- root
- pierwiastek
- set
- zbiór
- sign
- znak
- signified by sth
- oznaczany czymś
- square root
- pierwiastek kwadratowy
- subtraction
- odejmowanie
- subtrahend
- odjemnik
- sum
- suma
- summand
- składnik sumy
- term
- składnik
- the most common
- najczęściej spotykany, najpowszechniej występujący
- the same as
- taki sam, jak
- to add
- dodawać
- to consist of sth
- zawierać coś, obejmować coś
- to denote
- oznaczać
- to differ from sth
- różnić się od czegoś
- to discover a value
- znaleźć wartość
- to include
- zawierać, obejmować
- to matter
- znaczyć, mieć znaczenie
- to perform
- wykonywać
- to signify
- oznaczać
- to stand for sth
- reprezentować coś
- to subtract
- odejmować
- to take on a value
- przyjmować wartość
- undefined
- niezdefiniowany
- unknown
- niewiadoma
- vary
- różnić się, zmieniać się, wahać się
Ćwiczenia
1. Dopasuj słowa w kolumnie A do słów w kolumnie B.
| square | number |
| logarithmic | table |
| order of | operation |
| inverse | function |
| multiplication | operations |
| numeral | system |
| Arabic | root |
| negative | numerals |
2. Odpowiedz na pytania.
- What are the four basic arithmetic operations?
- What else does arithmetic include?
- What is the most common set of symbols in modern usage?
- What does it mean that addition is commutative?
- How does algebra differ from arithmetic?
- What does it mean that multiplication is commutative?
- What does it mean that subtraction is noncommutative?
- What does it mean that division is noncommutative?
- What do you call the result of addition, subtraction, multiplication and division?
- What do you call the numbers to be added?
- What do you call the number to be subtracted from another number?
- What do you call the number you subtract from another number?
- What do you call the numbers to be multiplied?
- In the fraction what do you call 1 and what do you call 2?
3. Rozwiąż na głos poniższe równania.
- 1 + 2 =
- 24 +13 =
- 7 × 4 =
- 25 ÷ 5 =
- 9 − 3 =
- 15 − 11 =
- 6 × 6 =
- 100 − 84 =
- 99 ÷ 3 =
- 37 + 48 =
4. Dokończ zdania. Wykonaj to ćwiczenie wielokrotnie, aby wszystkie zdania zapadły Ci w pamięć.
- Addition is commutative, meaning that…
- Subtraction is noncommutative, meaning that…
- Multiplication is commutative, meaning that…
- Division is noncommutative, meaning that…
5. Przetłumacz drugą część zdań na angielski.
Arithmetic…
- … jest najstarszą i najbardziej podstawową gałęzią matematyki.
- … obejmuje działania dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.
- … obejmuje również ułamki, liczby ujemne, pierwiastki, procenty i funkcje logarytmiczne.
- … obejmuje także bardziej zaawansowane działania.
- … różni się od algebry tym, że wykorzystuje symbole abstrakcyjne do reprezentacji wartości.
6. Rozwiąż na głos poniższe równania.
- 3 + 9 − 7 =
- 15 − 12 × 2 =
- 36 ÷ 4 × 6 =
- 47 + 11 − 5 + 6 =
- 9 × 7 − 44 ÷ 11 =
- 22 + 11 − 13 =
- 36 − 17 + 1 =
- 27 ÷ 3 × 6 =
- 100 − 48 + 13 =
- 5 × 6 + 48 =
7. przetłumacz poniższe fragmenty tekstu na angielski według przykładu.
- Dodawanie (oznaczane symbolem plus: „+”) jest jednym z czterech podstawowych działań matematycznych — pozostałe to odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Wynikiem dodawania jest suma. Wyrażenie matematyczne „3 + 2 = 5” czytamy na głos „3 dodać 2 równa się 5”.
Addition (signified by the plus symbol „+”) is one of the four elementary arithmetic operations, with the others being subtraction, multiplication and division. The result of addition is the sum. The mathematical expression „3 + 2 = 5” can be read out loud as „3 add 2 is equal to 5”. - Odejmowanie (oznaczane symbolem minus: „−”) jest jednym z czterech podstawowych działań matematycznych — pozostałe to dodawanie, mnożenie i dzielenie. Wynikiem odejmowania jest różnica. Wyrażenie matematyczne „3 − 1 = 2” czytamy na głos „3 odjąć 1 równa się 2”.
- Mnożenie (oznaczane symbolem „×” lub „·”) jest jednym z czterech podstawowych działań matematycznych — pozostałe to dodawanie, odejmowanie i dzielenie. Wynikiem mnożenia jest iloczyn. Wyrażenie matematyczne „4 × 3 = 12” czytamy na głos „4 razy 3 równa się 12”.
- Dzielenie (oznaczane symbolem „÷”) jest jednym z czterech podstawowych działań matematycznych — pozostałe to dodawanie, odejmowanie i mnożenie. Wynikiem dzielenia jest iloraz. Wyrażenie matematyczne „8 ÷ 2 = 4” czytamy na głos „8 podzielić przez 2 równa się 4”.
8. Rozwiąż poniższe równania na głos, a następnie zapisz je w pełnej formie słownej, jak w przykładzie.
Przykład: 1 + 1 = 2 —> one plus one equals two
- 2 + 3 =
- 10 − 6 =
- 9 ÷ 3 =
- 7 × 7 =
- 17 + 22 =
- 40 − 15 =
- 72 ÷ 8 =
- 6 × 6 =
- 53 + 25 =
- 34 − 8 =
- 8 × 7 =
- 99 ÷ 3 =
9. Podaj liczbę mnogą tych słów.
- branch
- property
- operation
- point
- root
- factor
- expression
- percentage
- abstraction
10. Wpisz brakujące słowa. Pierwsza litera każdego z nich została podana.
Arithmetic is a b………. of mathematics. It consists o………. the study of numbers, and the properties of the o………. between them — a………. (denoted b………. +), s………. (−), m………. (×), and d………. (÷).
Other arithmetic operations include p………. (%), s………. r………. (), e………. (eg. ), f………. (e.g. 0.01), n………. n………. (e.g. −3) and logarithmic functions. Arithmetic is performed according t………. an o………. of operations.
In Algebra letters can be used to stand f………. numbers that are either u………. (not known) or may t………. on many values, but the l………. of inverses can be used to discover their v………..
Addition is c………., meaning that order of added numbers does not m………., and it is a………., meaning that the o………. in which addition of more than two numbers is p………. does not matter. The numbers to be added are collectively referred t………. as the terms, the a………. or the summands and the result of addition is r………. to as the s………..
Subtraction is n………., meaning that changing the order of the numbers to s………. changes the s………. of the answer. It is not associative, meaning that the order in which s………. is performed matters. The number being subtracted is known a………. the s………., the number it is subtracted from is the m………., and the result of a subtraction is the d………..
The numbers to be multiplied are called the factors or m……….. The result of a multiplication is called a p………..
In the expression x ÷ y = z, x is called the d………., y is called the d………., and z is called the q……….. And in fractions, as in ½ , 1 is also called the n………., and 2 is called the d………..
11. Przetłumacz tekst z początku lekcji na polski.
12. Ustnie streść tekst z początku lekcji, wykorzystując pytania z ćwiczenia drugiego jako plan.
13. Przetłumacz poniższy wiersz na polski. Pochwal się swoim tłumaczeniem w komentarzu na dole strony!
I think that I shall never envision
An op unlovely as division.
An op whose answer must be guessed
And then, through multiply, assessed;
An op for which we dearly pay,
In cycles wasted every day.
Division code is often hairy;
Long division’s downright scary.
The proofs can overtax your brain,
The ceiling and floor may drive you insane.
Good code to divide takes a Knuthian hero,
But even God can’t divide by zero!
Źródło: Henry S. Warren Jr., Hacker’s Delight 1st Edition


Dobrze przygotowany materiał 😉 Mam nadzieję, że kolejne lekcje jeszcze się pojawią.
W ćwiczeniu 4 powinno być chyba:
Addition is commutative, meaning that…
Subtraction is NONcommutative, meaning that…
Multiplication is commutative, meaning that…
Division is NONcommutative, meaning that…
Oczywiście, że tak. Dzięki za informację — już poprawione.
Myślę, że nigdy nie najdzie mnie wyobrażenie
operacji tak niechcianej jak dzielenie.
Operacji, której odpowiedź musi zostać odgadniona
Następnie, przez mnożenie oceniona
Operacja, za którą drogo płacimy
Krążąc cały dzień tracimy
Dzielenie w kodzie często trudne cholernie
Duże liczby wywołują szczere przerażenie.
Przeciążenia dostać od tego można głowy i są na to dowody
Od zaokrąglania w dół i górę stać się możesz szalony
Dobry kod podziału Knuth potrafił w życie wcielić,
ale nawet Bóg przez zero nie może podzielić!
😛
Świetne!
Przydałyby się odpowiedzi
Gdzie odpowiedzi?