Pojęcie wartości w Kaskadowych arkuszach stylów jest bardzo proste – jest to np. liczba z jednostką lub bez jednostki albo słowo kluczowe, które wpisuje się po dwukropku za nazwą deklarowanej własności. Warto jednak wiedzieć, że to, co zostało opisane w poprzednim zdaniu, to w CSS tzw. wartość określona (ang. specified value).
Wartość nadana własności w arkuszu stylów nie zawsze jest tym samym, co wartość ostatecznie zastosowana do elementu na stronie. Najprostszym przykładem takiej sytuacji są wartości procentowe. Jeśli napiszemy width: 50%
(jest to nasza wartość określona), to nadamy wybranemu elementowi szerokość równą połowie szerokości jego kontenera.
Konkretna wartość szerokości w tym przypadku zależy więc od tego, jaka będzie szerokość elementu nadrzędnego, od ustawień w elementach marginesów i dopełnienia oraz od innych czynników. Pomijając inne kwestie, jeśli kontener będzie miał 500 pikseli szerokości, to znajdujący się w nim element z ustawieniem width: 50%
będzie miał 250 pikseli szerokości i będzie to tzw. wartość użyta (ang. used value).
Procedura obliczania ostatecznych wartości własności CSS przez przeglądarkę internetową to proces czteroetapowy, obejmujący: wartość określoną, wartość obliczoną, wartość użytą oraz wartość rzeczywistą. Dodatkowo warto znać pojęcie wartości początkowej. Wszystkie one są opisane poniżej.
Podstawowe pojęcia
- Wartość początkowa (ang. initial value)
- Wartość własności CSS określona w definicji tej własności, tzn. nie określona przez przeglądarkę, twórcę arkusza stylów do dokumentu HTML itd. Jest to wartość, która zostaje zastosowana, kiedy nie zostanie znaleziona żadna inna. Na przykład własność
font-style
ma wartość początkowąnormal
, dzięki czemu, jeśli nie zdecydujemy inaczej, tekst elementów jest prezentowany czcionką normalną, a nie np. pochyloną. - Wartość określona (ang. specified value)
- Jest to wartość, która została wpisana w arkuszu stylów lub nadana własności przez przeglądarkę za pośrednictwem mechanizmu dziedziczenia. Ewentualnie, jeśli nie została ona wpisana w arkuszu ani odziedziczona, jako wartość określona zostaje użyta wartość początkowa.
- Wartość obliczona (ang. computed value)
- Jest to wartość powstała w wyniku przetworzenia wartości określonej na etapie kaskady, na którym np. względne adresy URL są zamieniane na bezwzględne, jednostki względne, typu
em
, są zamieniane na jednostki bezwzględne, np. piksele, itd. W tej fazie przeglądarka jeszcze nie renderuje dokumentu. - Wartość użyta (ang. used value)
- W fazie generowania wartości obliczonych nie wszystkie wartości można ostatecznie określić, ponieważ faza ta nie obejmuje rozmieszczenia elementów w sposób związany z renderowaniem. Wartość użyta to wartość obliczona poddana ostatecznej transformacji na jednostkę bezwzględną. Na przykład procentową szerokość elementu można ostatecznie określić dopiero po określeniu szerokości jego elementu nadrzędnego. Wynik tych obliczeń jest właśnie wartością użytą.
- Wartość rzeczywista (ang. actual value)
- Jest to wartość użyta dostosowana do warunków, w których będzie wykorzystywana. Na przykład, przeglądarka może być w stanie renderować tylko marginesy o szerokości określonej w pełnych pikselach, więc je zaokrągli. Ta zaokrąglona wartość to wartość rzeczywista.
Wartości globalne CSS
W CSS istnieje kilka wartości, które można przypisywać wszystkim własnościom. Są to tzw. wartości globalne (ang. CSS-wide values), które mają postać słów kluczowych: initial
, inherit
, unset
, revert
oraz revert-layer
.
initial
: nadaje własności jej wartość początkową.inherit
: powoduje odziedziczenie odpowiedniej wartości po elemencie nadrzędnym. Jeśli dana własność nie jest dziedziczona, wówczas to ustawienie nie ma żadnego efektu.unset
: jeśli własność jest dziedziczona, słowo kluczoweunset
działa jakinherit
, tzn. powoduje, że wartość danej własności zostaje odziedziczona z elementu nadrzędnego. W przeciwnym przypadku działa jakinitial
.revert
: przywraca własności wartość odziedziczoną po elemencie nadrzędnym (jeśli jest to własność dziedziczona) lub nadaje jej wartość domyślną określoną w arkuszu stylów przeglądarki (albo użytkownika).
Dokładniejszy opis tych wartości znajduje się w rozdziale Dziedziczenie CSS.
Typy wartości CSS
Każda własność CSS przyjmuje pewną wartość, która może być wyrażona w postaci liczby całkowitej, słowa kluczowego, liczby ułamkowej, liczby z jednostką wielkości itd. Rodzaj przyjmowanej wartości zależy od tego, czego dotyczy dana własność.
W Kaskadowych arkuszach stylów używanych jest kilka typów wartości, które można podzielić na parę kategorii. Dwie główne grupy to typy tekstowe i typy liczbowe, obejmujące po kilka podkategorii. Ponadto w użyciu są także wartości służące do określania obrazów i kolorów. Poniżej znajduje się opis ich wszystkich.
Typy tekstowe
Tekstowe typy danych w CSS obejmują identyfikatory (do których zaliczają się m.in. słowa kluczowe), łańcuchy i adresy URL.
Identyfikatory
Identyfikatory CSS to ciągi znaków, które nie mogą znajdować się w cudzysłowach, aby nie zostały zinterpretowane jako łańcuchy. Wyróżnia się dwa rodzaje identyfikatorów: słowa kluczowe i identyfikatory zdefiniowane przez użytkownika (niestandardowe).
W opisach własności w specyfikacjach CSS identyfikatory ogólnie są oznaczane symbolem <ident>, tzn. jeśli w polu Value (wartość) w opisie własności znajduje się ten symbol, to znaczy, że własność ta przyjmuje dowolny identyfikator jako wartość.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe CSS to wartości w postaci ciągów znaków o określonym znaczeniu. Zaliczają się do nich m.in. wszystkie wartości globalne CSS, ale ich lista jest znacznie dłuższa. Są one identyfikatorami, a więc nie mogą być umieszczane w cudzysłowach, ponieważ w takim przypadku zostałyby zinterpretowane jako łańcuchy.
Jeśli dana własność CSS przyjmuje słowa kluczowe jako wartość, to w specyfikacji CSS są one wszystkie podane wprost, np. opis wartości własności font-variant-position
w specyfikacji CSS Fonts Module Level 3 wygląda następująco:
Value: normal | sub | super
To znaczy, że ta własność przyjmuje jako wartość słowo kluczowe normal
, sub
lub super
.
Identyfikatory niestandardowe
Identyfikatory niestandardowe to wartości w postaci ciągów znaków zdefiniowane przez użytkownika. Można je porównać do słów kluczowych, tylko definiowanych właśnie przez użytkownika, a nie określonych z góry w specyfikacji CSS. Tak samo, jak słowa kluczowe, nie mogą być ujmowane w cudzysłowy. Z kolei w odróżnieniu od nich w identyfikatorach rozróżniana jest wielkość liter, tzn. na przykład ident1
nie jest tym samym, co Ident1
.
Pierwszym znakiem identyfikatora nie może być cyfra ani łącznik, po którym znajduje się cyfra lub kolejny łącznik. Ponadto identyfikatory niestandardowe mogą zawierać następujące znaki:
- wielkie i małe litery alfabetu łacińskiego,
- cyfry,
- łączniki,
- znaki podkreślenia,
- symbole zastępcze składające się z ukośnika i od jednej do sześciu cyfr szesnastkowych reprezentujących jednostkę kodową Unicode.
Identyfikatorów niestandardowych używa się między innymi we własnościach związanych z definiowaniem liczników numeracji list, czyli counter-reset
i counter-increment
:
Powyższa reguła definiuje licznik o nazwie mojLicznik
i nadaje mu wartość początkową 0
. Ciąg znaków mojLicznik
jest identyfikatorem niestandardowym, zdefiniowanym przez użytkownika.
W opisach własności w specyfikacjach CSS identyfikatory niestandardowe są oznaczane symbolem <custom-ident>, tzn. jeśli w polu Value w opisie własności znajduje się ten symbol, to znaczy, że własność ta przyjmuje identyfikator niestandardowy jako wartość.
Adresy URL
Adresy URL w CSS definiuje się za pomocą funkcji url()
, której należy przekazać względny lub bezwzględny adres URL, umieszczony w cudzysłowie podwójnym lub prostym albo bez cudzysłowu, np.:
Wszystkie powyższe deklaracje są prawidłowe – każda z nich wstawi obraz o nazwie tree.png w tle wybranego elementu.
W opisach własności w specyfikacjach CSS adresy URL ogólnie są oznaczane symbolem <url>, tzn. jeśli w polu Value w opisie własności znajduje się ten symbol, to znaczy, że własność ta przyjmuje adres URL jako wartość.
Łańcuchy znaków
Łańcuchy znaków to ciągi znaków umieszczone w cudzysłowie prostym podwójnym lub pojedynczym. Wartości tego typu są używane przez wiele własności CSS, np. content
:
Ta reguła dodaje słowo Uwaga przed każdym elementem należącym do klasy uwaga
.
W opisach własności w specyfikacjach CSS łańcuchy znaków są oznaczane symbolem <string>, tzn. jeśli w polu Value w opisie własności znajduje się ten symbol, to znaczy, że własność ta przyjmuje łańcuch jako wartość.
Typy liczbowe
Typy liczbowe to najliczniejsza grupa typów wartości w CSS. Obejmuje kilka kategorii, które łącznie zawierają kilkadziesiąt pozycji.
Liczby całkowite i ułamkowe
Niektóre własności CSS przyjmują wartości w postaci liczb całkowitych lub ułamkowych albo jednych i drugich.
Liczby całkowite (ang. integer) to dodatnie i ujemne liczby bez części ułamkowej, które mogą być poprzedzone znakiem +
(liczby dodatnie) lub -
(liczby ujemne). Znak +
jest opcjonalny, tzn. brak jakiegokolwiek znaku oznacza to samo, co obecność znaku +
, np. +23
, 23
, -49
, 16
itd.
W opisach własności w specyfikacjach CSS liczby całkowite są oznaczane symbolem <integer>, tzn. jeśli w polu Value w opisie własności znajduje się ten symbol, to znaczy, że własność ta przyjmuje liczbę całkowitą jako wartość.
Liczby ułamkowe w CSS to reprezentacja liczb rzeczywistych. Mogą one zawierać kropkę oddzielającą część ułamkową od całkowitej, ale nie muszą (zobacz także Przecinek czy kropka, aby dowiedzieć się, kiedy używać kropki, a kiedy przecinka, w ułamkach dziesiętnych). Podobnie jak liczby całkowite, liczby ułamkowe mogą być poprzedzone znakiem +
(opcjonalny) lub -
, oznaczającymi odpowiednio wartość dodatnią i ujemną, np. 12
, 0.34
, -0.6
.
Liczby ułamkowe są nadzbiorem liczb całkowitych, tzn. zbiór liczb rzeczywistych obejmuje także wszystkie liczby całkowite.
W opisach własności w specyfikacjach CSS liczby rzeczywiste są oznaczane symbolem <number>, tzn. jeśli w polu Value w opisie własności znajduje się ten symbol, to znaczy, że własność ta przyjmuje liczbę rzeczywistą jako wartość.
Wartości procentowe
Niektóre własności przyjmują wartości procentowe, np. 20%
, 35%
itd. Wartości te składają się z liczby i znaku %
bez spacji. Dodatkowo mogą być poprzedzone znakiem +
lub -
, oznaczającym odpowiednio wartość dodatnią lub ujemną. Znak +
jest opcjonalny – oznacza to samo, co brak jakiegokolwiek znaku.
W opisach własności w specyfikacjach CSS wartości procentowe są oznaczane symbolem <percentage>, tzn. jeśli w polu Value w opisie własności znajduje się ten symbol, to znaczy, że własność ta przyjmuje wartość procentową.
Liczby z jednostką
Najszerszą grupę wartości liczbowych w CSS stanowią wartości z jednostką. Mają one postać liczby całkowitej lub ułamkowej z dołączoną jednostką bez jakiegokolwiek znaku pomiędzy nimi, np. 30px
, 16em
, 12rem
itd. W przypadku wartości 0
podawanie jednostki nie jest konieczne.
W nazwach jednostek wielkość liter nie ma znaczenia, tzn. można napisać 12rem
, 12rEm
, 12Rem
, 12REM
itd., choć tradycyjnie jednostki zapisuje się małymi literami.
W opisach własności w specyfikacjach CSS liczby z jednostką są oznaczane symbolem <dimension>, tzn. jeśli w polu Value w opisie własności znajduje się ten symbol, to znaczy, że własność ta przyjmuje liczbę z jednostką jako wartość.
W CSS dostępny jest bogaty wybór jednostek, wśród których największą grupę stanowią jednostki długości. Oprócz nich istnieją także jednostki czasu, jednostki miary kątów i parę innych grup, których opis znajduje się poniżej.
Jednostki długości CSS
Jednostki długości CSS (ang. distance unit lub length unit) dzielą się na względne i bezwzględne. Ogólnie w opisach własności w specyfikacjach CSS wartości z jednostkami długości są oznaczane symbolem <length>, tzn. jeśli w polu Value w opisie własności znajduje się ten symbol, to znaczy, że własność ta przyjmuje dowolną wartość z jednostką długości.
Względne jednostki długości
Względne jednostki długości CSS odnoszą się do pewnej wielkości w otaczającym środowisku, np. jednostka rem
odnosi się do rozmiaru pisma elementu głównego dokumentu, a lh
– do wysokości wiersza elementu.
Na przykład, jeśli rozmiar pisma elementu html wynosi 16 pikseli, to ustawienie 2rem
oznacza 32 piksele. A jeżeli rozmiar pisma elementu html zmieni się na 20 pikseli, to 2rem
będzie oznaczać 40 pikseli.
W najnowszej specyfikacji jednostek i wartości CSS (CSS Values and Units Module Level 4) jednostki względne podzielono na jednostki odnoszące się do właściwości pisma i jednostki odnoszące się do rozmiaru obszaru widoku.
Poniższa tabela zawiera opis względnych jednostek długości CSS odnoszących się do właściwości pisma.
Jednostka | Opis |
---|---|
cap | W przybliżeniu wysokość wielkiej litery (ang. cap height) alfabetu łacińskiego w pierwszym dostępnym foncie. Jeśli font ten nie zawiera liter alfabetu łacińskiego, przeglądarka określa tę wartość na inne sposoby |
ch | W uproszczeniu jest to szerokość cyfry 0 fontu elementu. Mówiąc dokładniej jest to ilość miejsca w poziomie zajmowana przez glif (ang. advance measure) 0 fontu elementu |
em | Rozmiar pisma elementu |
ex | Wysokość litery x w foncie elementu |
ic | Typowa szerokość znaku chińskiego, japońskiego lub koreańskiego w foncie elementu |
lh | Wysokość wiersza elementu |
rcap | W przybliżeniu wysokość wielkiej litery (ang. cap height) w foncie elementu głównego |
rch | W uproszczeniu jest to szerokość cyfry 0 fontu elementu głównego dokumentu. Mówiąc dokładniej, jest to ilość miejsca w poziomie zajmowana przez glif (ang. advance measure) 0 fontu elementu głównego |
rem | Rozmiar pisma elementu głównego dokumentu |
rex | Wysokość litery x w foncie elementu głównego |
ric | Typowa szerokość znaku chińskiego, japońskiego lub koreańskiego w foncie elementu głównego dokumentu |
rlh | Wysokość wiersza elementu głównego dokumentu |
Jednostki odnoszące się do obszaru widoku wymagają wyjaśnienia paru dodatkowych pojęć. Zaczniemy od samego pojęcia obszaru widoku.
Obszar widoku (ang. viewport) w przeglądarce internetowej to obszar, w którym jest renderowana strona – nie obejmuje on więc elementów interfejsu użytkownika, takich jak pasek narzędzi, pasek kart czy pasek dolny.
Ta definicja dobrze sprawdza się w przypadku przeglądarek na komputerach stacjonarnych, natomiast gorzej w odniesieniu do urządzeń mobilnych. Wiąże się to z tym, że w tych urządzeniach na rozmiar obszaru widoku wpływ mają elementy dynamiczne, takie jak pojawiające się i znikające w określonych sytuacjach paski narzędzi, paski adresu, czy paski kart.
Kiedy np. użytkownik przegląda stronę internetową na smartfonie, to podczas przewijania w dół paski narzędzi znikają, a podczas przewijania w górę pojawiają się z powrotem. To zaburza prezentację stron na ekranie.
W celu rozwiązania tego problemu grupa robocza ds. CSS opracowała nowy zestaw jednostek uwzględniających tę dynamiczną naturę obszarów widoku w urządzeniach mobilnych. Aby dobrze zrozumieć ich działanie, należy znać kilka związanych z nimi pojęć opisujących różne stany obszaru widoku:
Duży obszar widoku (ang. large viewport) Obszar widoku w stanie interfejsu, kiedy nie są wyświetlone żadne jego dynamiczne elementy.
Mały obszar widoku (ang. small viewport) Obszar widoku w stanie interfejsu, kiedy jego dynamiczne elementy są wyświetlone.
Dynamiczny obszar widoku (ang. dynamic viewport) Obszar widoku dynamicznie dostosowujący się do interfejsu użytkownika, tzn. zmieniający rozmiar w zależności od tego, czy dynamiczne elementy interfejsu są widoczne, czy nie. Kiedy elementy te są widoczne, to dynamiczny obszar widoku jest równy małemu obszarowi widoku. W przeciwnym przypadku jest on równy dużemu obszarowi widoku.
Podstawowe jednostki odnoszące się do obszaru widoku to vw
, vh
, vi
, vb
, vmin
oraz vmax
. Ponadto każda z nich ma trzy dodatkowe odpowiedniki odnoszące się do małego, dużego i dynamicznego obszaru widoku, poprzedzone odpowiednio przedrostkiem s
, l
lub d
, np. svw
, lvb
, dvmax
itd.
Poniższa tabela zawiera opis jednostek CSS odnoszących się do właściwości obszarów widoku.
Jednostka | Opis |
---|---|
dvb | 1% wysokości dynamicznego obszaru widoku w przypadku pisma poziomego i 1% szerokości dynamicznego obszaru widoku w przypadku pisma pionowego |
dvh | 1% wysokości dynamicznego obszaru widoku |
dvi | 1% szerokości dynamicznego obszaru widoku w przypadku pisma poziomego lub 1% wysokości dynamicznego obszaru widoku w przypadku pisma pionowego |
dvmax | Większy z dwóch wymiarów dynamicznego obszaru widoku, tzn. jeśli urządzenie ma 500 pikseli szerokości i 1000 pikseli wysokości, to dvmax odpowiada wysokości dynamicznego obszaru widoku na tym urządzeniu |
dvmin | Mniejszy z dwóch wymiarów dynamicznego obszaru widoku, tzn. jeśli urządzenie ma 500 pikseli szerokości i 1000 pikseli wysokości, to dvmin odpowiada szerokości dynamicznego obszaru widoku na tym urządzeniu |
dvw | 1% szerokości dynamicznego obszaru widoku |
lvb | 1% wysokości dużego obszaru widoku w przypadku pisma poziomego i 1% szerokości dużego obszaru widoku w przypadku pisma pionowego |
lvh | 1% wysokości dużego obszaru widoku |
lvi | 1% szerokości dynamicznego obszaru widoku w przypadku pisma poziomego lub 1% wysokości dynamicznego obszaru widoku w przypadku pisma pionowego |
lvmax | Większy z dwóch wymiarów dużego obszaru widoku, tzn. jeśli urządzenie ma 500 pikseli szerokości i 1000 pikseli wysokości, to lvmax odpowiada wysokości dużego obszaru widoku na tym urządzeniu |
lvmin | Mniejszy z dwóch wymiarów małego obszaru widoku, tzn. jeśli urządzenie ma 500 pikseli szerokości i 1000 pikseli wysokości, to lvmin odpowiada szerokości małego obszaru widoku na tym urządzeniu |
lvw | 1% szerokości dużego obszaru widoku |
svb | 1% wysokości małego obszaru widoku w przypadku pisma poziomego i 1% szerokości małego obszaru widoku w przypadku pisma pionowego |
svh | 1% wysokości małego obszaru widoku |
svi | 1% szerokości dynamicznego obszaru widoku w przypadku pisma poziomego lub 1% wysokości dynamicznego obszaru widoku w przypadku pisma pionowego |
svmax | Większy z dwóch wymiarów małego obszaru widoku, tzn. jeśli urządzenie ma 500 pikseli szerokości i 1000 pikseli wysokości, to svmax odpowiada wysokości małego obszaru widoku na tym urządzeniu |
svmin | Mniejszy z dwóch wymiarów małego obszaru widoku, tzn. jeśli urządzenie ma 500 pikseli szerokości i 1000 pikseli wysokości, to svmin odpowiada szerokości małego obszaru widoku na tym urządzeniu |
svw | 1% szerokości małego obszaru widoku |
vb (ang. viewport block) | 1% wysokości obszaru widoku w przypadku pisma poziomego i 1% szerokości obszaru widoku w przypadku pisma pionowego |
vh (ang. viewport height) | 1% wysokości obszaru widoku |
vi (ang. viewport inline) | 1% szerokości obszaru widoku w przypadku pisma poziomego lub 1% wysokości obszaru widoku w przypadku pisma pionowego |
vmax | Większy z dwóch wymiarów obszaru widoku, tzn. jeśli urządzenie ma 500 pikseli szerokości i 1000 pikseli wysokości, to vmax odpowiada wysokości obszaru widoku na tym urządzeniu |
vmin | Mniejszy z dwóch wymiarów obszaru widoku, tzn. jeśli urządzenie ma 500 pikseli szerokości i 1000 pikseli wysokości, to vmin odpowiada szerokości obszaru widoku na tym urządzeniu |
vw (ang. viewport width) | 1% szerokości obszaru widoku |
Ponadto istnieją jeszcze jednostki względne odnoszące się do wymiarów kontenerów w zapytaniach kontenerowych. W poniższej tabeli znajduje się ich opis.
Jednostka | Opis |
---|---|
cqb | 1% rozmiaru blokowego (ang. block size) kontenera, którego dotyczy zapytanie |
cqh | 1% wysokości kontenera, którego dotyczy zapytanie |
cqi | 1% rozmiaru liniowego (ang. inline size) kontenera, którego dotyczy zapytanie |
cqmax | Większa spośród wartości cqi i cqb |
cqmin | Mniejsza spośród wartości cqi i cqb |
cqw | 1% szerokości kontenera, którego dotyczy zapytanie |
Bezwzględne jednostki długości
Bezwzględne jednostki długości są ze sobą powiązane i odnoszą się do pewnej miary fizycznej, więc najbardziej są przydatne w przypadku, gdy dokładnie wiadomo, gdzie będzie prezentowany dokument, np. w druku. Poniższa tabela zawiera ich wykaz.
Jednostka | Nazwa | Odpowiednik |
---|---|---|
cm | Centymetr | 1cm = 96 px/2,54 |
mm | Milimetr | 1mm = 1/10 cm |
Q | Ćwierć milimetra | 1Q = 1/40 cm |
in | Cal | 1in = 2,54 cm = 96 px |
pc | Pika | 1pc = 1/6 cala |
pt | Punkt | 1pt = 1/72 cala |
px | Piksel | 1px = 1/96 cala |
Wszystkie bezwzględne jednostki długości CSS odnoszą do wymiaru fizycznego lub do rozmiaru piksela referencyjnego (ang. reference pixel).
W przypadku druku jednostką zakotwiczenia (ang. anchor unit) jest wielkość fizyczna (np. centymetr lub cal). Natomiast w przypadku ekranów zalecaną jednostką zakotwiczenia powinien być piksel referencyjny.
Kąty
W CSS dostępne są cztery jednostki miary kątów, których opis znajduje się w poniższej tabeli.
Jednostka | Opis |
---|---|
deg | Stopień – pełny okrąg ma 360 stopni |
grad | Grad, gon, gradus – pełny okrąg ma 400 gradów |
rad | Radian – pełny okrąg ma 2π radianów |
turn | Obrót – pełny okrąg to jeden obrót |
Za pomocą tych jednostek kąt 90 stopni można wyrazić następująco: 90deg
, 100grad
, 0.25turn
lub około 1.57rad
.
W opisach własności CSS jednostki kątowe są oznaczane symbolem <angle>.
Czas trwania
W CSS dostępne są dwie jednostki czasu trwania, których opis znajduje się w poniższej tabeli.
Jednostka | Opis |
---|---|
ms | Milisekunda, czyli jedna tysięczna sekundy |
s | Sekunda |
W opisach własności CSS jednostki czasu trwania są oznaczane symbolem <time>.
Rozdzielczość
W CSS dostępne są trzy jednostki rozdzielczości, których opis znajduje się w poniższej tabeli.
Jednostka | Opis |
---|---|
dpi | Liczba kropek na cal |
dpcm | Liczba kropek na centymetr |
dppx , x | Liczba kropek na piksel |
W opisach własności CSS jednostki rozdzielczości są oznaczane symbolem <resolution>.
Częstotliwość
W CSS dostępne są dwie jednostki częstotliwości, których opis znajduje się w poniższej tabeli.
Jednostka | Opis |
---|---|
Hz | Herc |
kHz | Kiloherc, czyli 1000 herców |
W opisach własności CSS jednostki częstotliwości będą oznaczane symbolem <frequency>. Obecnie nie są używane w żadnych własnościach, ale mogą zostać użyte w przyszłości.
Inne typy
Obrazy
W specyfikacjach CSS jest zdefiniowanych kilka sposobów określania obrazów jako wartości własności. Dwa podstawowe i najlepiej zdefiniowane z nich to użycie funkcji url()
oraz użycie funkcji gradientowych, np. linear-gradient()
.
Ponadto w CSS istnieją także inne metody definiowania obrazów, takie jak na przykład funkcja image()
czy funkcja element()
, ale są to składniki specyfikacji, która jest we wczesnej fazie rozwoju i na razie nie są jeszcze powszechnie obsługiwane przez przeglądarki.
W opisach własności CSS wartości obrazów są oznaczane symbolem <image>.
Kolory
W CSS jest dostępnych wiele notacji do wyrażania wartości kolorów. Ich szczegółowy opis znajduje się w rozdziale Kolory CSS.
Pozycja
Wartości służące do określania pozycji elementów, np. obrazów w tle, w CSS są oznaczane symbolem <position>. Wyraża się je w jednostkach długości i procentach.
Wartości opcjonalne
Niektóre wartości funkcji lub własności CSS są opcjonalne, tzn. można ich użyć, ale nie jest to obowiązkowe. Dla uproszczenia w definicjach składni wartości opcjonalne CSS umieszczamy w nawiasie kwadratowym, np.:
lch(L C H[/ alfa]);
Ta definicja składni funkcji lch()
oznacza, że parametry L
, C
i H
są obowiązkowe, a parametr alfa
jest opcjonalny.
Nieobsługiwane wartości
Nieobsługiwane wartości powinny być ignorowane przez przeglądarki, tak jakby były to wartości nieprawidłowe.