Angielski dla programistów - Lekcja 2. Liczby naturalne

Lekcja 2. Liczby naturalne

5
(1)

Obejrzyj poniższy film. Nie przejmuj się, jeśli nie wszystko w nim zrozumiesz. Najważniejsze jest to, aby obejrzeć ten film przed przeczytaniem tekstu. Dzięki temu poznasz sposób wymowy słownictwa zanim zobaczysz je w formie tekstowej. Następnie przeczytaj tekst i wykonaj ćwiczenia pod spodem.

Natural numbers

Natural numbers (sometimes called the whole numbers) are those used for counting (as in "there are six coins on the table") and ordering (as in "this is the third largest city in the country"). In common language, words used for counting are "cardinal numbers" and words used for ordering are "ordinal numbers".

The natural numbers are the basis from which many other number sets may be built by extension: the integers, the rational numbers, the real numbers, the complex numbers, and so on. Therefore, the natural numbers are canonically embedded (identified) in the other number systems.

Properties of the natural numbers, such as divisibility and the distribution of prime numbers, are studied in number theory. Problems concerning counting and ordering are studied in combinatorics.

There is no universal agreement about whether to include zero in the set of natural numbers. Some authors begin the natural numbers with 0, corresponding to the non-negative integers 0, 1, 2, 3, …, whereas others start with 1, corresponding to the positive integers 1, 2, 3,…

Notation

Mathematicians usually use N to refer to the set of all natural numbers. This set is countably infinite: it is infinite but countable by definition.

Algebraic properties satisfied by the natural numbers

The addition (+) and multiplication (×) operations on natural numbers have several algebraic properties:

  • Closure under addition and multiplication: for all natural numbers a and b, both a + b and a × b are natural numbers.
  • Associativity: for all natural numbers a, b, and c, a + (b + c) = (a + b) + c and a × (b × c) = (a × b) × c .
  • Commutativity: for all natural numbers a and b, a + b = b + a and a × b = b × a.
  • Existence of identity elements: for every natural number a, a + 0 = a and a × 1 = a.
  • Distributivity of multiplication over addition: for all natural numbers a, b, and c, a × (b + c) = (a × b) + (a × c) .
  • No nonzero zero divisors: if a and b are natural numbers such that a × b = 0, then a = 0 or b = 0.
Czytający mężczyzna

Słownictwo

algebraic properties
właściwości algebraiczne
and so on
i tak dalej
associativity
łączność
begin with…
zaczynać od…
bold
pogrubienie, pogrubiony
bracket
nawias
by definition
z definicji
canonical
kanoniczny, podstawowy, zasadniczy
cardinal number
liczebnik główny
closure
domknięcie
combinatorics
kombinatoryka
commutativity
przemienność
complex number
liczba zespolona
corresponding to…
odpowiadający…
countably infinite set
zbiór przeliczalny
distribution
rozkład
distributivity
rozdzielność
divisibility
podzielność
divisor
dzielnik
embedded
zanurzony, wcielony
extension
rozszerzenie
for all
dla wszystkich
identity element
element identycznościowy
integer
liczba całkowita
mathematician
matematyk
natural number
liczba naturalna
non-negative
nieujemny
nonzero
niezerowy, różny od zera
number set
zbiór liczbowy
number theory
teoria liczb
ordering
uporządkowanie, porządek
ordinal number
liczebnik porządkowy
positive
dodatni
prime number
liczba pierwsza
property
własność, właściwość
rational number
liczba wymierna
real number
liczba rzeczywista
studied in…
badany w…, będący przedmiotem badań…
such that
taki, że
There is no universal agreement about…
Nie ma powszechnej zgody co do…
to count
liczyć
whereas
podczas gdy
whole number
liczba całkowita
Bawiące się dzieci

Ćwiczenia

1. Dopasuj słowa w kolumnie A do słów w kolumnie B.

natural in
number set
such on
number infinite
and so definition
studied prime numbers
corresponding number
distribution of that
countably to
by theory

2. Odpowiedz na pytania.

  1. What are natural numbers?
  2. What are natural numbers sometimes called?
  3. What are words used for counting called in common language?
  4. What are words used for ordering called in common language?
  5. What other number sets may be built on the basis of the natural numbers?
  6. Is 0 included in the set of natural numbers?
  7. What symbol is usually used to refer to the natural numbers?
  8. What algebraic properties do the natural numbers have? Can you define them?

3. Poniżej znajduje się lista właściwości algebraicznych liczb rzeczywistych. Napisz zdania na ich podstawie według wzoru podanego w przykładzie.

Przykład: Closure under addition: a + b; natural number. → For all natural numbers a and b, a + b is a natural number.

  1. Closure under multiplication: a × b; natural number
  2. Associativity under addition: a + (b + c) = (a + b) + c
  3. Associativity under multiplication: a × (b × c) = (a × b) × c
  4. Commutativity under addition: a + b = b + a
  5. Commutativity under multiplication: a × b = b × a
  6. Identity: a + 0 = a; a × 1 = a
  7. Distributivity of multiplication over addition: a × (b + c) = (a × b) + (a × c)
  8. Addition property of equality: if a = b, then a + c = b + c
  9. Multiplication property of equality: if a = b, then ac = bc

4. Rozwiąż równania, mówiąc na głos, co robisz.

  • x + 4 = 16
  • x – 8 = 21
  • y × 6 = 36
  • 12 + 4 =
  • 49 ÷ 7 =
  • 17 × z =234
  • 2 + 2 =
  • 11 – p = 12
  • 13 × q = 130
  • 12 ÷ z = 4

5. Przetłumacz drugą część zdań na angielski.

There is exactly…

  • jedna liczba naturalna n, taka że n − 2 = 4.
  • jedna liczba całkowita x, taka że x × 3 = −6.
  • jedna liczba wymierna y, taka że y + 8 = 8.
  • jedna liczba naturalna z, taka że z ÷ 4 = 4.
  • jedna liczba rzeczywista p, taka że p × 5 = 25.

6. Przetłumacz poniższe zdania na angielski, używając w nich wyrażenia „studied in”.

  1. Podzielność i rozkład liczb pierwszych są przedmiotem badań teorii liczb.
  2. Rozkład i uporządkowanie liczb naturalnych są przedmiotem badań kombinatoryki.
  3. Liczby naturalne są przedmiotem badań teorii liczb.
  4. Zbiory liczb są przedmiotem badań teorii zbiorów.
  5. Liczby są przedmiotem badań matematyki.
  6. Liczby rzeczywiste są przedmiotem badań teorii liczb.
  7. Liczby zespolone są przedmiotem badań teorii liczb.
  8. Właściwości liczb wymiernych są przedmiotem badań teorii liczb.

7. Zamień poniższe zdania na stronę bierną według wzoru podanego w przykładzie.

Example: You use natural numbers for counting. → Natural numbers are used for counting.

  1. You use cardinal numbers for counting.
  2. You use ordinal numbers for ordering.
  3. You use N to refer to the set of all natural numbers.
  4. You use real numbers for measurement.
  5. You use digits to represent numbers.
  6. You use natural numbers to express the size of a finite set.
  7. You use ordinal numbers to describe the „size” of a well-ordered set.
  8. You use real numbers to measure continuous quantities.
  9. You use rational numbers to express fractions.
  10. You use the + operator for addition.
  11. You use the − operator for subtraction.
  12. You use the × operator for multiplication.
  13. You use the ÷ operator for division.
  14. In computer programming you use the slash (/) for division.

8. Jesteś leśniczym i polecono ci zasadzić 10 drzew w pięciu rzędach po cztery drzewa. Jak to zrobisz? Rozwiązanie możesz wpisać w komentarzu na dole strony.

9. Wypełnij luki słowami z listy.

A.
………. numbers (sometimes called the ………. numbers) are those used for ………. and ……….. In common language, words used for counting are „………. numbers” and words used for ordering are „………. numbers”.

B.
The natural numbers are the basis ………. which many other number ………. may be built by ……….: the integers, the rational numbers, the real numbers, the complex numbers, and so ………..

C.
………. of the natural numbers, such as divisibility and the ………. of prime ………., are studied in number ……….. Problems concerning counting and ordering are studied in ………..

D.
Some mathematicians begin the natural numbers ………. 0, corresponding to the ……….-negative integers 0, 1, 2, 3, …, whereas others start with 1, corresponding to the ………. integers 1, 2, 3, …. The set of all natural is ………. infinite: it is infinite but countable by definition.

10. Przetłumacz tekst z początku lekcji na polski.

11. Ustnie streść tekst z początku lekcji, wykorzystując pytania z ćwiczenia drugiego jako plan. Ćwicz aż będziesz w stanie powiedzieć streszczenie bez zaglądania do tekstu.

12. Jeszcze raz obejrzyj film znajdujący się na początku lekcji i odpowiedz na poniższe pytania.

  1. What three types of numbers does the author describe?
  2. What other thing is important in algebra?
  3. What does infinity mean?
  4. What’s the difference between natural and whole numbers?
  5. What are the short bars crossing the number line called?
  6. What is the general subject matter of the series of videos?
  7. What does the expression "stay tuned for lesson two" mean?
Udostępnij:
Share

Podobał Ci się ten artykuł?

Oceń go!

Średnia 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jeszcze nikt nie głosował. Wyprzedź innych i zagłosuj.

Skoro spodobał Ci się ten artykuł...

Poleć go znajomym!

Ojej :( Powiedz nam, co powinniśmy poprawić!

blank
Podoba Ci się ta strona?

Pomóż nam się rozwijać, wykupując płatne konto. Dzięki temu będziemy mogli tworzyć dla Ciebie jeszcze więcej ciekawych treści, a Ty pozbędziesz się reklam.

Autor: Łukasz Piwko

Treść tej strony jest dostępna na zasadach licencji CC BY 3.0

7 komentarzy do “Lekcja 2. Liczby naturalne”

    • Nie, drzew ma być 10, a nie 30. Chodzi o to, by otrzymać pięć rzędów po cztery drzewa, a jednocześnie, by liczba wszystkich drzew wynosiła 10.

      Odpowiedz
    • Witam jeśli ma być 5 rzędów po 4 drzew a całkowita liczba drzew to 10 to drzewa muszą się powtarzać, albo występować x-drzewa. Jeśli mają się powtarzać to widzę to tak
      1*2*3*4*51*2*3*4*5**
      W sensie jeden rząd składający się z 5 mniejszych podrzędów 🙂
      Tak na marginesie pozdrawiam i dziękuję za świetny kurs. Polecam stronę znajomym, bo jest bardzo ciekawa.

      Odpowiedz
      • Tak, drzewa się powtarzają. Podpowiem, że trzeba znaleźć odpowiednią „figurę” geometryczną i na jej planie je rozłożyć 😉

        Odpowiedz
      • Niestety w zadaniu jest błąd przez co rozwiązanie wprowadza w błąd, ponieważ zależy jak kto interpretuje to słowo. Proszę sobie wygooglać jak wyglądają rzędy drzew. Rząd jest w linii poziomej, a nie jak np. gwiazda dawida w każdą stronę. W zadaniu powinno być napisane w pięciu liniach i linie te mogą się przecinać,a drzewa powtarzać. Nie inaczej. Pozdrawiam

        Odpowiedz
        • Ponieważ jestem szczęśliwym posiadaczem Słownika Języka Polskiego PWN, to sprawdziłem sobie definicję słowa „rząd”: pewna liczba ludzi, przedmiotów itp. stojących, umieszczonych jeden za drugim lub jeden obok drugiego; szereg. W zadaniu nie ma więc błędu.

          Odpowiedz

Dodaj komentarz