Witajcie
Witajcie w Cudownym Świecie Roba Milesa™ i języka C sharp. To świat kiepskich żartów, kalamburów i programowania. Książka ta pozwoli wam zapoznać się z językiem programowania C#. Nawet jeżeli macie już doświadczenie programistyczne, to będę wdzięczny, jeśli będziecie kontynuować lekturę. Warto to zrobić choćby ze względu na żarty, a przy okazji może się jednak czegoś nauczycie.
Jeśli natomiast do tej pory nie mieliście do czynienia z programowaniem, nie martwcie się. Programowanie to nie fizyka kwantowa. To po prostu… Programowanie. Zła wiadomość jest taka, że na początku nauki programowania jesteśmy bombardowani tysiącem pojęć na raz, co może dezorientować. Kluczami do sukcesu są:
Praktyka — trzeba sporo programować i zmusić się do myślenia zorientowanego na rozwiązywanie problemów.
Analiza — patrzcie na programy pisane przez innych. Analizując kod innych programistów, można się wiele nauczyć. Jeśli zrozumiecie jak ktoś inny rozwiązał dany problem, to będzie wam łatwiej zaprojektować własne rozwiązanie. Pamiętajcie, że w wielu przypadkach nie ma najlepszego wyjścia — są tylko takie rozwiązania, które lepiej sprawdzają się w konkretnym przypadku, np. są szybsze, mniejsze, czy łatwiejsze w użytku.
Wytrwałość — programowanie to ciężka praca. I trzeba się do tego przyłożyć. Większość aspirujących programistów nie odnosi w tej dziedzinie sukcesu przede wszystkim dlatego, że się poddają. Nie dlatego, że są głupi. Brakuje im jednak wytrwałości. Jeśli nie udało się wam rozwiązać zadania w 30 minut, to trzeba zrobić sobie przerwę i zasięgnąć czyjejś pomocy. Albo chociaż zostawić na chwilę rozważania nad problemem i wrócić do nich po jakimś czasie. Całonocne ślęczenie nie sprawdza się — rano będziecie tylko bardziej rozdrażnieni. O tym, jak sobie radzić powiemy w sekcji 5.9.
Korzystanie z uwag
Znajdujące się w książce uwagi napisałem tak, byście mogli je od razu przeczytać, a następnie do nich wracać. Zawierają one również Złote myśli, które oparte zostały na autentycznych sytuacjach z życia programisty i należy je traktować poważnie. Ponadto znajdziecie fragmenty napisane wytworną czcionką. Zawierają one naprawdę ważne informacje, których trzeba nauczyć się na pamięć, a gdy zajdzie taka potrzeba, to wyrecytować, a nawet wyśpiewać.
Jeśli macie jakieś sugestie, jak mógłbym te uwagi ulepszyć (choć oczywiście wydaje mi się to wielce nieprawdopodobne), to zachęcam byście do mnie napisali. Przede wszystkim jednak życzę wam dobrej zabawy z kodem.
Rob Miles
Dodatkowe materiały i przykładowe fragmenty kodu
Zamieszczone tu uwagi dostępne są w wersji papierowej dla studentów informatyki Uniwersytetu Hull. Istnieje także poświęcona tej książce strona internetowa — www.csharpcourse.com — gdzie znajdziecie prezentacje i ćwiczenia. Dostępne są tam również przykładowe fragmenty kodu.
Nie mam nic przeciwko, jeśli ktoś z was chciałby wykonać jedną drukowaną kopię tego dokumentu na własny użytek. Jeśli jednak planujecie wydruk większej liczby egzemplarzy, to prosiłbym, byście najpierw się ze mną skontaktowali.
Na Amazonie można kupić tę książkę w formacie obsługiwanym przez czytnik Kindle.
Spis treści
- 1. Komputery i programy
- 2. Pierwszy program C#
- 3. Typy danych w C#
- 4. Pisanie programu w C#
- 5. Metody w C#
- 6. Tablice w języku C#
- 7. Wyjątki i błędy w C #
- 8. Instrukcje warunkowe C#
- 9. Operacje na plikach w C#
- 10. Tworzenie rozwiązań w C#
- 11. Typy wyliczeniowe w C#
- 12. Struktury w C#
- 13. Obiekty, struktury i referencje w C#
- 14. Projektowanie przy użyciu obiektów
- 15. Od obiektu do komponentu
- 16. Dziedziczenie
- 17. Metody i klasy abstrakcyjne
- 18. Obiekty i metoda ToString