Rozdział 1. Wstęp, czyli pięć rzeczy o HTML5, o których powinno się wiedzieć

> Dodaj do ulubionych

1. To nie jest jedna du┼╝a rzecz

By─ç mo┼╝e nurtuje Ci─Ö nast─Öpuj─ůce pytanie: „Jak mam rozpocz─ů─ç prac─Ö z j─Özykiem HTML5, je┼Ťli starsze przegl─ůdarki go nie obs┼éuguj─ů”? Jednak tak postawione pytanie wprowadza w b┼é─ůd, poniewa┼╝ j─Özyk HTML5 nie jest jak─ů┼Ť jedn─ů du┼╝─ů rzecz─ů, ale zbiorem r├│┼╝nych funkcji. Zatem nie mo┼╝na sprawdzi─ç „obs┼éugi j─Özyka HTML5”, poniewa┼╝ nie ma to ┼╝adnego sensu. Masz jednak mo┼╝liwo┼Ť─ç sprawdzenia obs┼éugi poszczeg├│lnych element├│w takich jak canvas i video czy funkcji, takich jak geolokalizacja.

By─ç mo┼╝e HTML kojarzy Ci si─Ö ze znacznikami i ostrymi nawiasami. Owszem, jest to wa┼╝ne, lecz to nie wszystko. Specyfikacja j─Özyka HTML5 okre┼Ťla r├│wnie┼╝, w jaki spos├│b nawiasy te wsp├│┼épracuj─ů z JavaScriptem poprzez obiektowy model dokumentu (ang. Document Object Model ÔÇö DOM). Specyfikacja HTML5 nie tylko definiuje element video, ale r├│wnie┼╝ odpowiednie API DOM dla obiekt├│w wideo. API to mo┼╝na wykorzysta─ç do sprawdzenia obs┼éugi r├│┼╝nych format├│w wideo, uruchamiania i wstrzymywania film├│w, wyciszenia g┼éosu czy te┼╝ ┼Ťledzenia jak cz─Östo dany plik wideo by┼é pobierany oraz do wszystkiego, co zwi─ůzane z tym znacznikiem, aby zapewni─ç jak najbogatsze wra┼╝enia u┼╝ytkownikowi.

Rozdzia┼éy 3 i 13 zawieraj─ů informacje dotycz─ůce obs┼éugi przez przegl─ůdarki ka┼╝dego nowego elementu HTML5.

2. Niczego nie trzeba usuwa─ç

Nie mo┼╝na zaprzeczy─ç, ┼╝e HTML 4 jest najlepszym j─Özykiem znacznikowym, jaki do tej pory powsta┼é, natomiast HTML5 bazuje na jego sukcesie. Nie musisz usuwa─ç obecnego kodu, jak r├│wnie┼╝ nie ma potrzeby uczenia si─Ö tych samych rzeczy od pocz─ůtku. Je┼╝eli twoja aplikacja (napisana w HTML 4) dzia┼éa┼éa wczoraj, to b─Ödzie r├│wnie┼╝ dzia┼éa─ç dzisiaj w HTML5. Koniec i kropka!

Je┼╝eli teraz chcesz ulepszy─ç swoje aplikacje sieciowe, to jeste┼Ť we w┼éa┼Ťciwym miejscu. Oto konkretny przyk┼éad: HTML5 obs┼éuguje wszystkie kontrolki formularzy wyst─Öpuj─ůce w HTML 4, ale zawiera r├│wnie┼╝ nowe kontrolki wej┼Ťciowe. Na niekt├│re z nich, np. suwaki czy wid┼╝ety do wyboru daty, czekali┼Ťmy wiele lat, ale s─ů te┼╝ inne, mniej widoczne. Na przyk┼éad pole e-mail wygl─ůda jak pole tekstowe, ale przegl─ůdarki w telefonach kom├│rkowych dopasuj─ů klawiatur─Ö na ekranie w taki spos├│b, aby ┼éatwo by┼éo wpisa─ç adres e-mail. Starsze przegl─ůdarki, kt├│re nie obs┼éuguj─ů tego typu p├│l e-mail b─Öd─ů traktowa┼éy to, jako zwyk┼ée pole tekstowe, a formularz dalej b─Ödzie dzia┼éa┼é bez zmian znacznik├│w ani potrzeby stosowania sztuczek skryptowych. Oznacza to, ┼╝e mo┼╝esz rozpocz─ů─ç ulepszanie swoich formularzy internetowych ju┼╝ dzi┼Ť, nawet je┼╝eli niekt├│rzy odwiedzaj─ůcy Twoj─ů stron─Ö utkn─Öli w epoce IE 6.

Szczeg├│┼éowo formularze opisane s─ů w rozdziale 10.

3. ┼üatwe pocz─ůtki

Aby „przej┼Ť─ç” na HTML5, wystarczy tylko zmieni─ç element doctype, kt├│ry powinien zawsze znajdowa─ç si─Ö w pierwszej linijce na ka┼╝dej stronie internetowej. Poprzednie wersje j─Özyka HTML zawiera┼éy definicje wielu element├│w doctype, co sprawia┼éo, ┼╝e trudno by┼éo wybra─ç ten w┼éa┼Ťciwy. Jednak w HTML5 jest tylko jeden taki element:

<!DOCTYPE html>

Zastosowanie elementu doctype w HTML5 nie zaburzy struktury twoich dokument├│w, poniewa┼╝ przestarza┼ée elementy, zdefiniowane w HTML 4, w HTML5 r├│wnie┼╝ b─Öd─ů dzia┼éa─ç. Da ci to jednak mo┼╝liwo┼Ť─ç korzystania z nowych element├│w semantycznych takich jak article, section, header oraz footer, o kt├│rych b─Ödzie mowa w rozdziale 4, oraz sprawdzania ich poprawno┼Ťci.

4. To już działa

Bez wzgl─Ödu na to czy chcesz tworzy─ç grafik─Ö przy u┼╝yciu elementu canvas, odtworzy─ç film, zaprojektowa─ç lepsze formularze lub stworzy─ç aplikacje internetowe dzia┼éaj─ůce bez po┼é─ůczenia z internetem, zapewne zauwa┼╝ysz, ┼╝e HTML5 ma dobre zaplecze techniczne. Przegl─ůdarki takie jak Firefox, Safari, Chrome, Opera oraz przegl─ůdarki w telefonach kom├│rkowych ju┼╝ obs┼éuguj─ů element canvas (rozdzia┼é 5), video (rozdzia┼é 6), geolokalizacj─Ö (rozdzia┼é 7), mechanizmy lokalnego przechowywania informacji (rozdzia┼é 8) oraz inne elementy. Google rozpoznaje ju┼╝ mikrodane (rozdzia┼é 11). Nawet Microsoft — znany raczej z opornego przyswajania standard├│w — prawid┼éowo interpretuje wi─Ökszo┼Ť─ç element├│w HTML5 w Internet Explorerze 9.

W ka┼╝dym rozdziale tej ksi─ů┼╝ki znajduj─ů si─Ö tabele dotycz─ůce zgodno┼Ťci element├│w ze znanymi przegl─ůdarkami. Jednak, co istotniejsze, to w ka┼╝dym rozdziale jest mowa o tym, jakie s─ů mo┼╝liwo┼Ťci w przypadku obs┼éugi starszych przegl─ůdarek. Funkcje i elementy j─Özyka HTML5 takie jak geolokalizacja (rozdzia┼é 7) czy video, pocz─ůtkowo funkcjonowa┼éy dzi─Öki wtyczkom Gears i Flash. Inne elementy takie jak canvas (rozdzia┼é 5), mog─ů dzia┼éa─ç wy┼é─ůcznie dzi─Öki uzupe┼énieniom z JavaScriptu. Z ksi─ů┼╝ki tej dowiesz si─Ö jak korzysta─ç z funkcji nowoczesnych przegl─ůdarek, a jednocze┼Ťnie pozostawi─ç strony u┼╝yteczne tak┼╝e w starszych programach.

5. W┼éa┼Ťciwe miejsce

We wczesnych latach 90. Tim Berners-Lee za┼éo┼╝y┼é internet, a nast─Öpnie konsorcjum W3C, kt├│rego celem (ju┼╝ od 15 lat) jest ustanawianie standard├│w internetowych. Poni┼╝ej przytaczam wypowied┼║ W3C na temat przysz┼éo┼Ťci tych standard├│w w 2009 r.:

Dzi┼Ť dyrektor og┼éosi┼é, ┼╝e prace grupy roboczej ds. XHTML 2 ko┼äcz─ů si─Ö zgodnie z planem pod koniec 2009 r. i nie zostan─ů ju┼╝ wznowione. Dzi─Öki temu i skierowaniu wi─Ökszej si┼éy roboczej do projektu HTML W3C ma nadziej─Ö przyspieszy─ç post─Öpy zwi─ůzane z pracami przy HTML5 oraz wyklarowa─ç stanowisko W3C w stosunku do przysz┼éo┼Ťci j─Özyka HTML.

Języka HTML5 będziemy używać przez wiele lat, zatem czas na jego dokładne poznanie.

Autor: Mark Pilgrim

Źródło: http://diveintohtml5.info/

Tłumaczenie: Mariusz Zdziech

Tre┼Ť─ç tej strony jest dost─Öpna na zasadach licencji CC BY 3.0