Shebang.pl

Wydajność: statystyka a konkretne przykłady

licznik szybkości

Kiedy mówimy o wydajności, skupiamy się zwykle na wyzwaniach natury technicznej. Jednak to praca z ludźmi — przekonywanie współpracowników, by przywiązywali wagę do kwestii wydajnościowych — stanowi najtrudniejszy i jednocześnie najistotniejszy element optymalizacji wydajności. Nie da się utrzymać dynamiki wrażeń użytkownika bez udziału liderów, naszych kolegów programistów i projektantów, a także klientów, którzy doceniają znaczenie wydajnej pracy.

Naszym zadaniem jest uzmysłowienie dwóm grupom ludzi, dlaczego powinno zależeć im na wydajności. Są to:

Wymienione grupy mają oczywiście cechy wspólne — np. programiści i projektanci w dużym stopniu zwracają uwagę na pomiary zaangażowania. Wydajność można świetnie przedstawić na wiele sposobów, np. korzystając z publicznych paneli administracyjnych Lonely Planet. U nas w Etsy publikujemy nawet raport kwartalny ukazujący zmianę naszych wyników na przestrzeni czasu, a także powody tych zmian. Jednak próbując przekonać innych do zwrócenia uwagi na kwestie wydajności, łatwo utknąć jedynie w wykresach i cyferkach. Skuteczna zmiana podejścia to zaś o wiele trudniejsze zadanie.

Oprócz tego, niestety, wydajność stanowi raczej niezauważalny element doświadczeń użytkownika. Nawet jeśli wykonałeś kawał dobrej roboty, to użytkownicy mogą tego w ogóle nie zauważyć! Jeśli jednak coś będzie działało zbyt wolno, to na pewno dotkliwie to odczują. W swojej książce zatytułowanej High Performance Browser Networking Ilya Grigorik przedstawia pomiary dotyczące postrzegania przez ludzi szybkości:

Postaw się na miejscu projektanta lub programisty. Czy w takiej sytuacji studiowanie statystyk nie byłoby nudne? Jeśli VIP do tej pory nie był zainteresowany wydajnością w kontekście kreowania doświadczeń użytkownika, to czy cyferki (lub odzwierciedlające je wykresy) zmienią ich podejście?

Przenieś swój komunikat na wyższy poziom. Pomóż otaczającym cię osobom odczuć wpływ, jaki wydajność wywiera na całość wrażeń użytkownika. Pokazywanie konkretnych przykładów o wiele bardziej przyciąga uwagę niż samo dyskutowanie o nich. Prezentując prawdziwe doświadczenia użytkowników, wywieramy o wiele większe wrażenie niż podsuwając statystyki czy wykresy. Jak zatem można pokazać wydajność?

Moc wizualizacji wydajności

/wp-content/uploads/2015/11/lara-mobiledash-wallmonitor.mp4

Aby zaprezentować wydajność naszych rozwiązań, zespół ds. wydajności w Etsy postanowił wykorzystać zamontowany w biurze monitor ścienny. W powiększonym na pełen ekran oknie przeglądarki Chrome możemy śledzić typowe informacje na temat wydajności: pomiary, wykresy, komentarze z wyjaśnieniem. Jednak najnowszą możliwością tego panelu jest pokazywanie filmów prezentujących jak strona etsy.com jest wczytywana w zależności od szybkości łącza i jak postrzegają ją użytkownicy z całego świata.

/wp-content/uploads/2015/11/lara-globaldash-locations.mp4

Aby stworzyć tego typu panel informacyjny, odwiedź WebPageTest.org a następnie przetestuj własną stronę.

Zrzut ekranu ze strony WebPagetest.org z przykładowymi ustawieniami określonymi na potrzeby testu wydajności

Do wyboru mamy:

Po wyświetleniu wyników testu, w tym wykresu schodkowego i pomiarów wyjaśniających ile czasu trwało wygenerowanie naszej strony, możemy obejrzeć test w formie wideo lub przeanalizować jego wyniki klatka po klatce (Filmstrip View).

Jak przesyłać wyniki za pomocą poczty elektronicznej

W trybie Filmstrip View możemy podejrzeć plik PNG pokazujący stopniowe wczytywanie naszej strony, z osobną miniaturką dla każdego interwału. Naszą „taśmę” możemy dodatkowo zmodyfikować tak, by jak najlepiej ilustrowała wczytywanie strony. Takie taśmy sprawdzają się świetnie, jeśli chcemy zaprezentować wydajność naszych systemów korzystając ze statycznego medium, np. poczty elektronicznej.

Zrzut ekranu ze strony WebPagetest.org w trybie Filmstrip View, pokazujący wczytywanie strony w półsekundowych interwałach

Jak utworzyć panel wideo

Na podstronie Watch Video znajdują się opcje umożliwiające pobranie wygenerowanego filmu lub osadzenie go na innej stronie. Pobierz go, następnie przeprowadź dodatkowe testy z innymi parametrami dotyczącymi lokalizacji i szybkości łącza, po czym zapisz pliki wideo z wynikami.

W Etsy zapisaliśmy je w centralnej lokalizacji i stworzyliśmy prostą stronę HTML, która przeładowuje się co kilka sekund, tak by filmy były wyświetlane w pętli. Za każdym razem, gdy strona Etsy przechodzi większe zmiany, aktualizujemy filmy ręcznie.

Jak zatem trafić do wspomnianych dwóch grup odbiorców i przekonać ich, że wydajność ma znaczenie? Musisz stworzyć kilka zestawów filmów, które wywrą na nich pożądany wpływ.

Porzucenie suchych statystyk i wykresów na rzecz filmów pomoże ci osiągnąć cel i sprawić, by wydajność była postrzega jako istotny element pracy. Jeśli pomożesz otaczającym cię ludziom odczuć wpływ wydajności na całość wrażeń użytkownika, o wiele łatwiej zyskasz ich zaangażowanie, dzięki czemu będziesz mógł przyspieszyć swoją stronę — i na bieżąco zapewniać jej szybkie działanie. Wielu ludziom udało się uświadomić swoich współpracowników i VIP-ów jak ważna jest wydajność za pomocą filmów porównawczych — nie mogę się doczekać, kiedy i ty pochwalisz się swoim sukcesem.

Exit mobile version