Wydajność: statystyka a konkretne przykłady

24 listopada 2015
1 gwiadka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek

Kiedy mówimy o wydajności, skupiamy się zwykle na wyzwaniach natury technicznej. Jednak to praca z ludźmi — przekonywanie współpracowników, by przywiązywali wagę do kwestii wydajnościowych — stanowi najtrudniejszy i jednocześnie najistotniejszy element optymalizacji wydajności. Nie da się utrzymać dynamiki wrażeń użytkownika bez udziału liderów, naszych kolegów programistów i projektantów, a także klientów, którzy doceniają znaczenie wydajnej pracy.

Naszym zadaniem jest uzmysłowienie dwóm grupom ludzi, dlaczego powinno zależeć im na wydajności. Są to:

  • Bardzo ważne osobistości (VIP-y) — np. menedżerowe, kierownicy czy klienci — czyli grupa przywiązująca wagę do mierzenia zaangażowania. Ponadto VIP-y szczycą się swoim biznesem i wynikami, jakie osiągają w porównaniu z konkurencją.
  • Pracujący z nami programiści i projektanci — nasi koledzy — którym zależy na automatyzacji pracy i dostarczaniu dobrych produktów. Chcą kreować pozytywne wrażenia użytkownika i z dumą prezentować efekty swojej pracy.

Wymienione grupy mają oczywiście cechy wspólne — np. programiści i projektanci w dużym stopniu zwracają uwagę na pomiary zaangażowania. Wydajność można świetnie przedstawić na wiele sposobów, np. korzystając z publicznych paneli administracyjnych Lonely Planet. U nas w Etsy publikujemy nawet raport kwartalny ukazujący zmianę naszych wyników na przestrzeni czasu, a także powody tych zmian. Jednak próbując przekonać innych do zwrócenia uwagi na kwestie wydajności, łatwo utknąć jedynie w wykresach i cyferkach. Skuteczna zmiana podejścia to zaś o wiele trudniejsze zadanie.

Oprócz tego, niestety, wydajność stanowi raczej niezauważalny element doświadczeń użytkownika. Nawet jeśli wykonałeś kawał dobrej roboty, to użytkownicy mogą tego w ogóle nie zauważyć! Jeśli jednak coś będzie działało zbyt wolno, to na pewno dotkliwie to odczują. W swojej książce zatytułowanej High Performance Browser Networking Ilya Grigorik przedstawia pomiary dotyczące postrzegania przez ludzi szybkości:

  • W przypadku 100-milisekundowego oczekiwania użytkownikowi wydaje się, że operacje dzieją się natychmiast.
  • 100–300 milisekund oczekiwania sprawia wrażenie niewielkiego, lecz już zauważalnego opóźnienia.
  • Czekając od 300 milisekund do 1 sekundy, odnosimy wrażenie, że „maszyna działa”.
  • 1 sekunda to już zauważalne opóźnienie. Zaledwie sekunda oczekiwania zaburza proces myślowy, co oznacza, że użytkownik prawdopodobnie zaczyna mentalne „przełączanie kontekstu”.

Postaw się na miejscu projektanta lub programisty. Czy w takiej sytuacji studiowanie statystyk nie byłoby nudne? Jeśli VIP do tej pory nie był zainteresowany wydajnością w kontekście kreowania doświadczeń użytkownika, to czy cyferki (lub odzwierciedlające je wykresy) zmienią ich podejście?

Przenieś swój komunikat na wyższy poziom. Pomóż otaczającym cię osobom odczuć wpływ, jaki wydajność wywiera na całość wrażeń użytkownika. Pokazywanie konkretnych przykładów o wiele bardziej przyciąga uwagę niż samo dyskutowanie o nich. Prezentując prawdziwe doświadczenia użytkowników, wywieramy o wiele większe wrażenie niż podsuwając statystyki czy wykresy. Jak zatem można pokazać wydajność?

Moc wizualizacji wydajności

Aby zaprezentować wydajność naszych rozwiązań, zespół ds. wydajności w Etsy postanowił wykorzystać zamontowany w biurze monitor ścienny. W powiększonym na pełen ekran oknie przeglądarki Chrome możemy śledzić typowe informacje na temat wydajności: pomiary, wykresy, komentarze z wyjaśnieniem. Jednak najnowszą możliwością tego panelu jest pokazywanie filmów prezentujących jak strona etsy.com jest wczytywana w zależności od szybkości łącza i jak postrzegają ją użytkownicy z całego świata.

Aby stworzyć tego typu panel informacyjny, odwiedź WebPageTest.org a następnie przetestuj własną stronę.

Zrzut ekranu ze strony WebPagetest.org z przykładowymi ustawieniami określonymi na potrzeby testu wydajności

Zrzut ekranu ze strony WebPagetest.org z przykładowymi ustawieniami określonymi na potrzeby testu wydajności

Do wyboru mamy:

  • Test location (test lokalizacji) — możemy porównać geograficzną lokalizację naszych plików z lokalizacją na drugim końcu świata!
  • Connection speed (szybkość połączenia) — możemy porównać łącze przewodowe z połączeniem 3G.
  • Capturing video (przechwytywanie wideo) — tym właśnie zajmiemy się w następnej kolejności.

Po wyświetleniu wyników testu, w tym wykresu schodkowego i pomiarów wyjaśniających ile czasu trwało wygenerowanie naszej strony, możemy obejrzeć test w formie wideo lub przeanalizować jego wyniki klatka po klatce (Filmstrip View).

Jak przesyłać wyniki za pomocą poczty elektronicznej

W trybie Filmstrip View możemy podejrzeć plik PNG pokazujący stopniowe wczytywanie naszej strony, z osobną miniaturką dla każdego interwału. Naszą „taśmę” możemy dodatkowo zmodyfikować tak, by jak najlepiej ilustrowała wczytywanie strony. Takie taśmy sprawdzają się świetnie, jeśli chcemy zaprezentować wydajność naszych systemów korzystając ze statycznego medium, np. poczty elektronicznej.

Zrzut ekranu ze strony WebPagetest.org w trybie Filmstrip View, pokazujący wczytywanie strony w półsekundowych interwałach

Zrzut ekranu ze strony WebPagetest.org w trybie Filmstrip View, pokazujący wczytywanie strony w półsekundowych interwałach

Jak utworzyć panel wideo

Na podstronie Watch Video znajdują się opcje umożliwiające pobranie wygenerowanego filmu lub osadzenie go na innej stronie. Pobierz go, następnie przeprowadź dodatkowe testy z innymi parametrami dotyczącymi lokalizacji i szybkości łącza, po czym zapisz pliki wideo z wynikami.

W Etsy zapisaliśmy je w centralnej lokalizacji i stworzyliśmy prostą stronę HTML, która przeładowuje się co kilka sekund, tak by filmy były wyświetlane w pętli. Za każdym razem, gdy strona Etsy przechodzi większe zmiany, aktualizujemy filmy ręcznie.

Jak zatem trafić do wspomnianych dwóch grup odbiorców i przekonać ich, że wydajność ma znaczenie? Musisz stworzyć kilka zestawów filmów, które wywrą na nich pożądany wpływ.

  • Porównaj swoją stronę ze stronami konkurencji. Niewiele jest silniejszych emocji od dumy. Jak poczują się VIP-y, jeśli strona konkurencji będzie szybsza?
  • Porównaj sytuację przed optymalizacją wydajności i po jej przeprowadzeniu. Chcesz pokazać VIP-om, że wydajność się opłaca? Musisz przekonać swoich kolegów, że warto świętować wypracowanie wydajniejszych rozwiązań? Przedstaw im stronę przed usprawnieniem wydajności obok filmu pokazującego tę samą stronę po wprowadzeniu zmian.
  • Porównaj doświadczenia użytkowników z całego świata, korzystających z urządzeń mobilnych i komputerów stacjonarnych. Pomóż otaczającym cię ludziom poczuć jakie doświadczenia mają użytkownicy, którzy odwiedzają twoją stronę na różnych platformach, w różnych zakątkach świata. Wybierz podstrony, nad którymi pracują projektanci czy programiści, których próbujesz przekonać — odwołasz się w ten sposób do ich wspomnianego poczucia dumy.

Porzucenie suchych statystyk i wykresów na rzecz filmów pomoże ci osiągnąć cel i sprawić, by wydajność była postrzega jako istotny element pracy. Jeśli pomożesz otaczającym cię ludziom odczuć wpływ wydajności na całość wrażeń użytkownika, o wiele łatwiej zyskasz ich zaangażowanie, dzięki czemu będziesz mógł przyspieszyć swoją stronę — i na bieżąco zapewniać jej szybkie działanie. Wielu ludziom udało się uświadomić swoich współpracowników i VIP-ów jak ważna jest wydajność za pomocą filmów porównawczych — nie mogę się doczekać, kiedy i ty pochwalisz się swoim sukcesem.

Tłumaczenie wykonano za pozwoleniem portalu A List Apart i autora tekstu.

Autor: Lara Hogan

Źródło: http://alistapart.com/article/performance-showing-versus-telling

Tłumaczenie: Joanna Liana

Zobacz również:

Dyskusja

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *